Indsend klage

Hvad kan du klage over hos Influentnævnet?

Vi behandler kun sager der omhandler en influent, der er tilsluttet de etiske retningslinjer (eller var tilsluttet, da overtrædelsen fandt sted). Se listen med aktuelt tilsluttede influenter her.

 

Derudover behandler vi kun sager om indhold, der er udgivet i en periode, hvor den pågældende influent er tilsluttet ordningen. 

 

Influentnævnet træffer kun afgørelser i sager om de etiske bestemmelser i lovgivningen – dvs. Pkt. 1-8 samt dele af pkt. 9-10. De har derfor ikke mulighed for at vurdere, hvorvidt der er tale om en overtrædelse af lovgivningen.

 

Drejer din anmeldelse sig om områder, der reguleres direkte af lovgivningen, f.eks. markedsføringsloven skal du i stedet sende din anmeldelse til Forbrugerombudsmanden eller rette henvendelse til anden rette myndighed.

 

Alle kan indsende en klage over en influent ved at benytte formularen. Som anmelder skal man benytte MitID og oplyse sin mail til brug for kommunikation med sekretariatet og nævnet. Klager vil som udgangspunkt altid være anonym overfor influenten, som ikke kan kræve at få udleveret oplysninger om klageren. 

    Det skal du have klar, inden du klager 

    1. Oplysninger om influenten 

    Du skal sørge for at have influentens navn samt angivelse af det pågældende digitale medie på plads

     

    2. Dokumentation 

    Når du klager til Influentnævnet har vi brug for, at du medsender dokumentation, hvor tidspunktet og datoen for opslaget eller indholdet tydelig fremgår.  

    Dokumentation kan fx være screenshots eller billeder, der er taget på din mobiltelefon eller din computer.  

    Det er ikke nok kun at sende et link, da et opslag efterfølgende kan være blevet slettet. 

     

    3. Beskrivelse af indholdet
    Her skal du beskrive indholdet, hvilke af retningslinjerne, der er overtrådt, samt hvorfor du  mener, det overtræder den pågældende retningslinje. Bemærk at du ikke kan klage over overtrædelser af pkt. 11-18 i retningslinjerne, da de udelukkende regulerer juridiske bestemmelser, som ligger udenfor nævnets kompetence. 

     

    4. Andet  

    Det er ikke muligt at gemme formularen undervejs. 

    Formularen bliver kun indsendt, hvis du har klikket på knappen "Indsend Klage". Du vil efterfølgende modtage en kvittering på den mail du har oplyst. 

    Indsend klage

    Sådan behandler vi din klage

    Hvad sker, når Influentnævnet modtager min henvendelse? 

    Når Influentnævnet modtager en henvendelse, bliver den gennemgået og vurderet af en af sekretariatet. Såfremt Forpersonen vurderer, at klagen ikke hører under nævnets kompetence, eller at den er åbenbart grundløs, kan vedkommende afvise sagen.  

    Du vil modtage en mail med information om, hvorvidt nævnet går videre med sagen, eller om den afvises, men du modtager ikke information, når sagen er afgjort. Her kan du med fordel tilmelde dig vores nyhedsbrev (LINK), hvor du automatisk modtager alle afgørelser.  

    Nævnet træffer afgørelse i sagen indenfor 4 måneder efter at vi har påbegyndt sagen. 

     

    Jeg vil gerne indsende mere information til min klage, hvordan gør jeg? 

    Når du bruger vores klageformular modtager du automatisk en kvittering på mail. I denne kvittering står der oplyst en mailadresse, hvor du kan indsende yderligere dokumentation.

     

    Sådan behandler vi dine data 

    Hvis du vælger at kontakte Influentnævnet, skal du være opmærksom på, at dine oplysninger registreres i vores IT-system. Det betyder, at du har nogle rettigheder i forbindelse med vores sagsbehandling. 

    Læs om dine rettigheder under privatlivspolitik.