Privatlivspolitik/databeskyttelsespolitik
Databeskyttelsespolitikken gælder for indsamling og brug af personoplysninger for virksomheden.
Virksomheden er dataansvarlig
Virksomheden er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger. Virksomhedens kontaktoplysninger er:
Influentnævnet ved Forbundet for Influenter og Bloggere i DJ
CVR: 59783718
Gammel Strand 46
1202 København K
Mail: info@influentnaevnet.dk
Dansk Journalistforbunds DPO
Advokat Karsten Holt
Du er altid velkommen til at kontakte virksomheden eller DPO’en, hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine personoplysninger.
Personoplysninger virksomheden behandler
Virksomheden behandler følgende kategorier af personoplysninger:
- Tilmeldte influenter: Navn, e-mailadresse, brugernavn på SoMe kanaler samt link til disse
- Klagere: Navn og e-mailadresse på personer der sender en klage
- Nævnsmedlemmer: Navn, e-mailadresse og tlf.nr., billede
- Nyhedsbrev-modtagere: Navn og e-mailadresse til modtagere af nyhedsbrev
- Cookies: Oplysninger om personens interesser og adfærd på hjemmesiden
Virksomheden bruger personoplysninger til
Virksomheden bruger dine personoplysninger til følgende formål:
Formålet med behandlingen er til varetagelse af influentnævnet, herunder nævnets nedsættelse, behandling af tilmeldinger til nævnet, behandling af klager, afsigelse og offentliggørelse af kendelser, samt sanktioner som følge heraf.
Influentens oplysninger opbevares, så nævnet kan komme i kontakt med Influenten og navnet fremgår offentligt på hjemmesiden så enhver kan se hvilke influenter, der er tilsluttet.
Oplysninger om personen, der indgiver en klage via klageformularen, bruges til at behandle klagen og til evt. at komme i kontakt med klageren.
Oplysningerne om nævnsmedlemmerne bruges til at sekretariatet kan komme i kontakt med nævnets medlemmer, aftale møder m.v. Herudover bruges navn og billede af nævnsmedlemmerne på hjemmesiden.
For personer der er tilmeldt nyhedsbrev registreres og opbevares navn og e-mailadresse, så nævnet kan sende nyhedsmail til personen.
Personens interesser og adfærd på virksomhedens hjemmeside bruges til at videreudvikle hjemmesiden (cookies).
Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger
Når virksomheden behandler personoplysninger om dig, vil det typisk ske efter følgende behandlingsgrundlag:
Behandlingen for så vidt angår nævnsbehandlingen sker på baggrund af GDPR art. 6, stk. 1, litra b, da oplysningerne er nødvendige for, at nævnet kan opfylde aftalen med parterne (dvs. varetagelse af nævnet).
Den efterfølgende opbevaring af oplysninger sker i kombination med GDPR art. 6, stk. 1, litra f, da nævnet har en berettiget interesse i at kunne tage sager op også efter en influent er udmeldt af nævnet.
Oplysningerne om nyhedsbrevmodtagere sker på baggrund af et samtykke, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra a.
Videregivelse af personoplysninger
Virksomheden videregiver dine oplysninger, hvis det er nødvendigt for at opfylde en aftale med dig, du har givet samtykke til det, eller hvis virksomheden er forpligtet til det efter gældende lovgivning.
Nævnet benytter Apply ApS som databehandler, som udbyder af hjemmesiden og systemet bag.
Overførsel til modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer
Der bliver ikke overført oplysninger til modtagere i tredjelande.
Dine personoplysninger stammer fra
Influenten tilmelder sig selv til nævnet. Ved log ind med MitID modtager vi influentens navn, derudover oplyser influenten selv deres e-mailadresse og navne på SoMe kanaler.
Ved tilmelding til nyhedsbrev oplyser personen selv navn og e-mailadresse.
Ved oprettelse af en klagesag logger klager ind med MitID, hvor vi modtager klagers navn og klageren oplyser derudover selv sin e-mailadresse.
Nævnsmedlemmernes oplysninger modtages fra medlemmerne selv.
Opbevaring af dine oplysninger
Virksomheden opbevarer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt for virksomheden at kunne behandle dine oplysninger, eller det følger af gældende lovgivning.
Influentens oplysninger: Oplysningerne opbevares, så længe influenten er tilmeldt. Hvis denne melder sig ud af ordningen, opbevares oplysningerne i yderligere 1 år herefter til brug for evt. senere klager, hvis en klage måtte vedrøre influentens aktivitet på et tidspunkt, hvor influenten var tilmeldt.
Klageren: Klagerens oplysninger opbevares så længe klagen verserer og indtil 12 måneder efter at klagen er afgjort eller afvist.
Nævnsmedlemmerne: Oplysningerne på nævnsmedlemmerne opbevares så længe vedkommende er nævnsmedlem og indtil 12 mdr. efter vedkommende er stoppet.
Nyhedsbrev: Ved afmelding fra nyhedsbrevet slettes vedkommende fra listen hurtigst muligt. Det tidligere samtykke vil blive opbevaret i 2 år herefter pga. dokumentationskravet, jf. Forbrugerombudsmandens spamvejledning afsnit 11.3.
De oplysninger som virksomheden skal opbevare efter bogføringsloven, opbevares i løbende kalenderår plus 5 år.
Automatiske afgørelser, herunder profilering
Der foretages ikke automatiske afgørelser.
Dine rettigheder
Når virksomheden behandler dine personoplysninger, har du følgende rettigheder:
- Ret at trække dit samtykke tilbage:
Såfremt behandlingen sker på baggrund af samtykke, kan du til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at kontakte virksomheden telefonisk eller pr. e-mail eller brev til virksomhedens adresse. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, har det ikke betydning for lovligheden af de behandlinger, som virksomheden allerede har foretaget på baggrund af dit samtykke.
- Ret til at få indsigt i dine oplysninger:
Du kan til enhver tid få indsigt i, hvilke oplysninger virksomheden behandler om dig, og hvordan dine oplysninger behandles.
- Ret til at få berigtiget dine oplysninger:
Du har ret til at få dine oplysninger rettet, hvis virksomheden har urigtige oplysninger om dig.
- Ret til at få slettet dine oplysninger:
I visse tilfælde kan du have ret til, at virksomheden sletter dine oplysninger inden det tidspunkt, hvor oplysningerne almindeligvis ville blive slettet.
- Ret til at få begrænset behandlingen af dine oplysninger
I visse tilfælde kan du have ret til at få behandlingen af dine oplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må virksomheden fremover kun behandle oplysningerne, bortset fra opbevaring, med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
- Ret at gøre indsigelse mod behandlingen
I visse tilfælde har du ret til at gøre indsigelse mod virksomhedens behandling af dine personoplysninger. Du kan også gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.
- Dataportabilitet
I visse tilfælde har du ret til få flyttet dine personoplysninger fra virksomheden til en anden dataansvarlig eller at få dem udleveret i et struktureret og maskinlæsbart format.
Ønsker du at gøre brug af dine rettigheder, kan du kontakte virksomheden enten skriftligt eller telefonisk.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder på datatilsynets hjemmeside [https://www.datatilsynet.dk/Media/C/0/Registreredes%20rettigheder.pdf]
Klage til Datatilsynet
Du har mulighed for at klage over virksomhedens behandling af dine personoplysninger til Datatilsynet på tlf. 33193200 eller e-mail: dt@datatilsynet.dk.