Om Influentnævnet

Om Influentnævnet og retningslinjerne

De etiske retningslinjer for influenter er en frivillig ordning, man som influent har mulighed for at tilslutte sig, som er med til at sikre en højere grad af beskyttelse for følgerne mod uhensigtsmæssigt indhold. Dermed kan både følgere, forældre og samarbejdspartnere også tydeligt identificere via en liste på hjemmesiden her, hvilke influenter, der er etisk ansvarlige og har forpligtet sig til at overholde retningslinjerne.  

Samtidigt fungerer de også som en sikkerhed for influenterne, fordi de kan hjælpe dem med at navigere mere sikkert gennem alle etiske og juridiske gråzoner på området.  

Retningslinjerne bygger oven på eksisterende lovgivning og indeholder en række punkter om etisk ansvarlighed hos influenten samt en række punkter, der udfolder dele af lovgivningen og skærper reglerne. 

I forlængelse af de etiske retningslinjer for influenter er der nedsat et nævn, Influentnævnet, der selv kan tage sager op af egen drift, laver stikprøver og tager stilling til klager om overtrædelse af retningslinjerne og i den forbindelse afsiger kendelser, der offentliggøres og skal efterleves af influenterne. Såfremt en influent gentagne gange dømmes for at have overtrådt retningslinjerne, vil de i en periode være udelukket fra ordningen. 

Læs de etiske retningslinjer

Baggrunden for Influentnævnet og retningslinjerne

Forbundet for Influenter og Bloggere i DJ er en specialgruppe for influenter, herunder bloggere, streamere og content creators, under Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation.  

Vi har gennem flere år arbejdet på at få nedskrevet et sæt etiske retningslinjer for influenter med et tilhørende nævn. Baggrunden for dette er dels at beskytte følgerne mod uhensigtsmæssigt indhold, dels at hjælpe influenterne med at navigere sikkert gennem både juridiske og etiske gråzoner og dels et ønske om at løfte branchen og lukke de mange huller, der naturligt vil være i lovgivningen, år der er tale om en branche, der er så ny og udvikler sig så hurtigt. 

I den sidste del af processen har Kreativitet & Kommunikation og UNICEF fungeret som bidragsydere til arbejdet for at kvalificere retningslinjerne. 

Ordningen etableret af og forankret hos Forbundet for Influenter og Bloggere i DJ, og er finansieret af Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation, og kører i første omgang som en 1-årig pilotordning.